
1 

UNITED STATES DISTRICT COURT 
EASTERN DISTRICT OF MICHIGAN 

SOUTHERN DIVISION 
 
ODIS JONES et al., 
 

Plaintiffs,  Case No. 16-cv-12647 
Hon. Matthew F. Leitman 

v. 
   
SCRIPPS MEDIA, INC. 
 
  Defendant. 
_________________________________/ 
 
OPINION AND ORDER GRANTING IN PART AND DENYING IN PART 

DEFENDANT’S RENEWED MOTION TO DISMISS (ECF #24)  
 

 Between April 28, 2016, and May 9, 2016, Detroit television station WXYZ1 

broadcast three investigative reports about the Detroit Public Lighting Authority (the 

“PLA”).  The reports asserted that several PLA employees, including the PLA’s 

former Chief Executive Officer Odis Jones (“Jones”), received lucrative severance 

payments that were hidden from the public.  In this action, Jones claims that the 

reports defamed him and cost his business (co-Plaintiff MVP Capital Ventures, LLC 

(“MVP”)) a multi-million dollar housing contract with Wayne State University. (See 

First Am. Compl., ECF #20.)  WXYZ has now filed a motion to dismiss. (See ECF 

                                                            
1 WXYZ is owned by Defendant Scripps Media, Inc., a Delaware corporation. (See 
First Am. Compl. at ¶3, ECF #20 at Pg. ID 252.)  For ease of reference, the Court 
will refer to the Defendant throughout this Opinion and Order as “WXYZ.” 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 1 of 41    Pg ID 486



2 

#24.)  For the reasons set forth below, WXYZ’s motion is GRANTED IN PART 

AND DENIED IN PART. 

I2 

A 

 In 2013, the City of Detroit formed the PLA in order to “improve, modernize, 

and maintain the City’s street light infrastructure.” (First Am. Compl. at ¶¶ 9-10, 

ECF #20 at Pg. ID 253.)  Shortly after its formation, the PLA hired Jones as its first 

Chief Executive Officer. (See id. at ¶¶ 13-15, ECF #20 at Pg. ID 254.)  Among other 

things, Jones “led the City of Detroit’s efforts” to install over 60,000 street lights 

throughout the City. (Id. at ¶¶ 17-18, ECF #20 at Pg. ID 254.) 

 “During his tenure with the [] PLA, [] Jones became aware of some 

opportunities for his private sector businesses.” (Id. at ¶27, ECF #20 at Pg. ID 257.) 

Jones says that before he pursued any of these outside business opportunities, he 

sought and received clearance from “the Detroit PLA Board of Directors, [the] 

General Counsel and Ethics Officer for the City of Detroit PLA, the City of Detroit 

Inspector General[,]” and others. (Id. at ¶29, ECF #20 at Pg. ID 257.)  Despite these 

approvals, at least two PLA employees, Sandra Hughes O’Brien (“O’Brien”) and 

Dana Harvey (“Harvey”) objected to Jones’ outside business activities. (See id. at 

                                                            
2 The facts set forth in this section are drawn from the First Amended Complaint and 
taken as true, as they must be in the context of the pending motion to dismiss under 
Rule 12(b)(6) of the Federal Rules of Civil Procedure. 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 2 of 41    Pg ID 487



3 

¶30, ECF #20 at Pg. ID 257.)  They thereafter became “openly hostile to [] Jones.” 

(Id. at ¶31, ECF #20 at Pg. ID 258.)   

In September 2015, the PLA fired both O’Brien and Harvey. (See First Am. 

Compl. at ¶32, ECF #20 at Pg. ID 258.)  After their firing, O’Brien and Harvey 

prepared draft whistleblower lawsuits in which they alleged that the PLA fired them 

because they had “knowledge that [] Jones was conducting illegal activities” at the 

PLA and were about to “expose” his behavior. (ECF #20-1 at 14, Pg. ID 308; see 

also First Am. Compl. at ¶¶ 33-34, ECF #20 at Pg. ID 258.) Among other things, 

O’Brien and Harvey alleged that Jones had “engineered” a severance payment to the 

PLA’s former Chief Operating Officer Adam Troy (“Troy”) “as payment for a 

business debt owned by Jones to Troy.”3 (First Am. Compl. at ¶35, ECF #20 at Pg. 

ID 258.)   

O’Brien and Harvey sent drafts of their lawsuits to the PLA, and the PLA’s 

general counsel Tiffany Sadek (“Sadek”) began investigating their claims.  Sadek 

ultimately concluded in a written report (the “Sadek Report”) that neither the PLA 

Board of Directors (the “PLA Board”) nor Jones committed “any wrongdoing or 

ethical violations.” (Id. at ¶¶ 41-42, ECF #20 at Pg. ID 259; see also the Sadek 

Report at ECF #20-1.)  The PLA then settled its dispute with Harvey and O’Brien. 

(See id. at ¶44, ECF #20 at Pg. ID 260.)  As part of their settlement, “[b]oth O’Brien 

                                                            
3 The payment to Troy is described more fully below. 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 3 of 41    Pg ID 488



4 

and Harvey received severance payments from the Detroit PLA.  They also each 

signed severance agreements and releases in which they [] pledged to keep the details 

of their settlement and dispute confidential.” (Id. at ¶46, ECF #20 at Pg. ID 260.)  

The First Amended Complaint does not allege that the PLA ever publicly discussed 

or disclosed Harvey’s and O’Brien’s termination, the settlement of their potential 

legal action, or the terms and conditions of their severance packages.  

B 

 At around this same time, Troy also resigned. (See ECF #20-1 at 12, Pg. ID 

306.)  In connection with his resignation, Troy entered in a severance agreement 

with the PLA (the “Troy Severance Agreement”).4 (See id. at 66, Pg. ID 360.)  Under 

the Troy Severance Agreement, the PLA agreed to pay Troy $58,000 in severance 

pay, including “accrued vacation, personal, and sick time for which he was entitled 

to receive as compensation.” (ECF id. at 13, Pg. ID 307; see also id. at 66, Pg. ID 

360.)   

Jones signed the Troy Severance Agreement on behalf of the PLA. (See id. at 

66, Pg. ID 360.)  Jones alleges that the PLA Board was “aware of” the “precise 

terms” of the Troy Severance Agreement before he signed it and that the board 

“agreed” with those terms. (First Am. Compl. at ¶¶ 38, 106, ECF #20 at Pg. ID 259, 

                                                            
4 This appears to be the same severance agreement that O’Brien and Harvey 
referenced in their draft legal complaints. 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 4 of 41    Pg ID 489



5 

276.)  But Jones does not allege that he ever presented the Troy Severance 

Agreement to the PLA Board for formal approval, that the agreement was ever on 

an agenda at a board meeting, that the board ever publicly discussed Troy’s 

separation from the PLA or disclosed the terms of the agreement, or that the board 

ever took a formal vote on the agreement. 

After Troy left the PLA, he worked as Jones’ “business partner” in co-Plaintiff 

MVP.5 (See, e.g., id. at ¶131(I), ECF #20 at Pg. ID 285.) 

C 

 Jones decided to leave the PLA in February 2016. (See id. at ¶48, ECF #20 at 

Pg. ID 260.)  Jones and the PLA then negotiated an agreement to end his employment 

(the “Jones Separation Agreement”). (See id. at ¶49, ECF #20 at Pg. ID 261.)  As 

part of the Jones Separation Agreement, the PLA agreed to make a “severance” 

payment to Jones. (Id.)  Jones maintains “he was entitled to receive [such a payment] 

upon termination of his Detroit PLA employment under his amended employment 

agreement.” (Id.)  The Jones Separation Agreement also required Jones and the PLA 

Board to keep the “terms and conditions” of the agreement confidential. (Id. at ¶54, 

ECF 20 at Pg. ID 262.)   

                                                            
5 It is not yet clear to the Court when Troy began working for MVP and/or became 
Jones’ “business partner.” 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 5 of 41    Pg ID 490



6 

After Jones and the PLA completed their negotiations of the Jones Separation 

Agreement, “[t]he Detroit PLA sent out an advance public meeting notice and 

conducted a Public Meeting in accordance with the Michigan Open Meetings Act 

concerning the departure of [] Jones as the Detroit PLA CEO.” (Id. at ¶52, ECF #20 

at Pg. ID 261.) Jones has not alleged that the meeting notice contained any details 

about the terms of the Jones Separation Agreement nor that it identified the amount 

of his severance payment.  A PLA press release that announced Jones’ resignation 

likewise did not include any details about the terms of his separation.  (See ECF #8-

7.) 

On February 3, 2016, the PLA Board held the meeting that it had earlier 

announced in the public notice. (See First Am. Compl. at ¶52, ECF #20 at Pg. ID 

261; see also Meeting Minutes, ECF #8-8.)  The minutes of that meeting indicate 

that the PLA Board discussed the terms of Jones’ separation from the PLA during a 

“closed session” that was not open to the public. (See Meeting Minutes, ECF #8-8.)  

After the PLA Board concluded its “closed” session, it returned to open session and 

“approve[d]” both Jones’ resignation and the terms of the Jones Separation 

Agreement. (Id.)  Jones has not alleged, and the public minutes of the PLA Board 

meeting do not reflect, that the board publicly discussed or disclosed either the terms 

of the Jones Separation Agreement or the specific amount of Jones’ severance. (See 

id.)  

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 6 of 41    Pg ID 491



7 

D 

 In March 2016, soon after Jones left the PLA, WXYZ investigative reporter 

Ronnie Dahl (“Dahl”) began working on a series of television reports about 

severance payments the PLA made to its former employees, including Jones, 

O’Brien, Harvey, and Troy.6 (See First Am. Compl. at ¶62, ECF #20 at Pg. ID 264.)  

As part of her investigation, Dahl spoke with Jones and filed a Freedom of 

Information Act request seeking records related to severance payments the PLA had 

made. (See id. at ¶55, ECF #20 at Pg. ID 262.)  The PLA produced 46 pages of 

documents to Dahl, including certain press releases, the public notice of Jones’ 

departure from the PLA, Jones’ employment agreement, and “various other 

documents evidencing the departure of a variety of Detroit PLA employees from 

their employment with that entity.” (Id. at ¶57, ECF #20 at Pg. ID 262-63.)  The 

PLA also produced the Jones Separation Agreement to Dahl. (See id. at ¶58, ECF 

#20 at Pg. ID 263.)  After Dahl received those documents, she “confronted [] Jones 

at a Detroit bar.  In hostile tones, she angrily accused [] Jones of ‘lying to her’, got 

‘in his face’ and wagged her finger at him while making these accusations.” (Id. at 

¶64, ECF #20 at Pg. ID 264.)   

                                                            
6 Dahl also investigated a severance payment made to Katrina Crawley (“Crawley”), 
who was the PLA’s Vice President of Construction and Engineering.  As with the 
payments to Troy, O’Brien, and Harvey, there are no allegations in the First 
Amended Complaint that the PLA ever publicly discussed or disclosed the payment 
to Crawley or the terms and conditions of her separation from the PLA.  

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 7 of 41    Pg ID 492



8 

E 

WXYZ aired Dahl’s reports on April 28, 2016, April 29, 2016, and May 9, 

2016. (See id. at ¶64, ECF #20 at Pg. ID 264.)  WXYZ also published the reports on 

its website. (See id. at ¶65, ECF #20 at Pg. ID 264.) The reports raised serious 

questions about Jones’ tenure as PLA CEO and the PLA’s use of public funds to pay 

severance packages.  The reports repeatedly referred to these payments, both in on-

screen graphics and spoken words, as “secret severances.” (See id. at ¶¶ 62, 74, ECF 

#20 at Pg. ID 264, 266.)  The Court summarizes the three reports below.7  

1 

The initial report aired on April 28, 2016.  Dahl first introduced the PLA and 

extolled its work for the City of Detroit.  She called the PLA one of City’s “brightest” 

stars and credited the organization with “replacing street lights at a blistering pace.”  

Dahl then explained that the PLA financed its operations through a sale of public 

                                                            
7 “Because the allegations [in the First Amended Complaint] … are based upon and 
reference” the three televised reports, and because the three reports are central to the 
claims in the First Amended Complaint, “this Court may consider them on 
[WXYZ’s] Rule 12(b)(6) motion to dismiss without converting that motion into one 
for summary judgment.” Hazime v. Fox TV Stations, Inc., 2013 WL 4483485, at *1 
(E.D. Mich. Aug. 19, 2013) (considering video of televised news reports in ruling 
on motion under Rule 12(b)(6)); see also DMC Plumbing & Remodeling, LLC v. 
Fox News Network, LLC, 2012 WL 5906870, at *3 (E.D. Mich. Nov. 26, 2012) 
(ruling in a defamation case that, because “the Complaint refers to the April 1, 2011 
news broadcast, and the broadcast is central to Plaintiffs’ claims for defamation,” 
the DVD of that broadcast would be considered by the Court in ruling on the 
defendant's motion to dismiss).  The Court’s summary of the reports is derived from 
the Court’s review of the DVD containing the three reports. (See ECF #15).  

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 8 of 41    Pg ID 493



9 

bonds, and she said that the bonds are to be paid back with funds that were originally 

earmarked for police and safety.  The report then showed Detroit Mayor Mike 

Duggan (“Mayor Duggan”) describing the PLA as “a huge public trust.”  Duggan 

explained that the PLA was using “public safety money” and therefore had an 

obligation to “make sure [its funds were] being used to the maximum benefit.”  

Dahl then began to question whether the PLA was, in fact, using its funds “to 

the maximum benefit.”  She informed viewers that WXYZ investigators had 

“uncovered documents” that raised “disturbing questions” about the PLA’s use of 

public funds.  Specifically, Dahl said that “the PLA dished out more than a half 

million dollars of severance payments” to five former employees – Jones, Troy, 

O’Brien, Harvey, and Crawley – “who got the cash on one condition: go away, don’t 

sue, and never talk.”  Dahl later specified how much each employee received in 

severance and told viewers that when WXYZ contacted some of the employees for 

comment, the employees told the station that “confidentiality agreements prevented 

them from talking.” 

Dahl then introduced “noted labor lawyer” Deborah Gordon (“Gordon”).  

Dahl said that Gordon had “reviewed Jones’ contract and everything about his 

departure” from the PLA.  Gordon then appeared on camera and said that “[t]he 

statements being made publicly are very clear that he [Jones] has resigned.  Under 

his [employment] agreement, if [he] resigned, he doesn’t get any severance pay.”  

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 9 of 41    Pg ID 494



10 

Dahl then said that Jones nonetheless “incredibly” did get a severance payment – a 

“goodbye present” of a “quarter-million tax-payer dollars and health care for a year.”  

Dahl also said that Jones and the PLA Board agreed to keep the Jones Separation 

Agreement a “secret.”  Later in the report, Dahl told the audience that Jones and 

Troy are now “business partners,” and MVP’s logo was shown on screen at that time.  

The report concluded with Dahl interviewing PLA Board President Dr. Lorna 

Thomas (“Dr. Thomas”). Dahl asked Dr. Thomas about the severance payments to 

Jones and the other employees, where the money came from, and whether the 

severance payments were an appropriate use of public funds.  Dr. Thomas generally 

refused to comment.  She said only that the payments and severance agreements 

were “personnel matter[s].” 

2 

The second report aired on April 29, 2016.  Early in the report, Dahl reminded 

viewers that Jones received a $250,000 payment “after resigning to pursue new 

opportunities.”  At this same moment, the report displayed an image of MVP’s logo.  

Dahl also identified the severance payments that O’Brien, Troy, Harvey, and 

Crawley received.   

Dahl told viewers that Dr. Thomas refused to discuss why the payments were 

made, and the report showed Dr. Thomas refusing to answer Dahl’s questions on 

this issue.  Shortly thereafter, 1:20 into the report, Dahl said that “noted employment 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 10 of 41    Pg ID 495



11 

lawyer Deb Gordon, who reviewed the documents for [WXYZ], has a theory” about 

the payments.  Gordon appeared on camera and said that the departing employees 

received the payments in “exchange for giving up [their] rights to file a lawsuit” and 

for “remain[ing] quiet.”   

Dahl then provided support for Gordon’s “theory.”  She explained that before 

O’Brien and Harvey left the PLA, they “threatened [to bring] whistleblower 

lawsuits” in which they would have claimed that “they witnessed illegal activities at 

the PLA.”  The report did not identify those “illegal activities.”  Dahl then asked Dr. 

Thomas on camera whether O’Brien and Harvey were “paid to keep their mouths 

shut,” and Dr. Thomas again responded that this was a “personnel matter” on which 

she would not comment.  

The report then cut back to Gordon and depicted her as saying “he [Jones] 

violated the law, and other people got caught in the crossfire, bring those people 

back, get rid of him, turn it over to the AG, and don’t waste any taxpayer money.”8  

This depiction appears almost exactly one minute after the earlier reference to 

Gordon having a “theory.” 

Following Gordon’s statement, Dahl said that “more mystery” surrounded the 

$58,000 severance payment that Troy received “after less than a year on the job.”  

                                                            
8 WXYZ insists that the report depicts Gordon as qualifying this statement with the 
word “if.”  As described below, the Court concludes that Jones has plausibly alleged 
that the word “if” is not audible. 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 11 of 41    Pg ID 496



12 

Dahl remarked that the payment was “signed by [Troy’s] boss, Odis Jones” and that 

“months later, the two became partners in a company called MVP Capital.”  The 

MVP logo was again shown on the screen at that point.  Dahl then said that 

“curiously, the company was registered with the state one day before Jones signed 

Troy’s severance deal.”  The report concludes with Mayor Duggan saying that he 

believed based on WXYZ’s reporting that “there was a lot else going on” at the PLA.  

3 

The third and final report aired on May 9, 2016.  It was a “follow-up” to the 

reports that aired in late April.  Dahl informed viewers that “there’s been plenty of 

outrage since we broke the story of how the Public Lighting Authority handed out 

more than $500,000 to five top execs to buy their silence.”  And the report included 

interviews with various politicians criticizing the payments.   

The report further indicated that Dahl attempted to find public records of the 

severance payments.  It explained that Dahl reviewed all of the available minutes 

from PLA Board meetings and found only one reference to the resignation of Jones 

and nothing with respect to Troy, Crawley, O’Brien, or Harvey. 

Dahl also told viewers that the PLA had undertaken a “secret investigation … 

into its executives as it was paying them to stay quiet.”  That investigation was the 

one described in the Sadek Report.  Dahl said that Sadek’s investigation was 

triggered by allegations that Jones “use[d] authority resources to get business for his 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 12 of 41    Pg ID 497



13 

side company, MVP.  [Sadek] also investigated Adam Troy … Jones’ now partner 

at MVP.”  After Dahl asked rhetorically “how did Troy get his gig at PLA,” the 

report displayed a graphic of falling $100 bills and the figure “$58,000” in large red 

letters, and Dahl asked: “why did Jones give [Troy] $58,000 severance after less 

than a year on the job?”   

Dahl did acknowledge Sadek’s conclusion that “Jones and Troy did nothing 

wrong.”9  But Dahl then questioned Sadek’s impartiality and noted that “Troy and 

MVP [had] been [Sadek’s] client when she was in private practice” and that they 

were “paying her” before she joined the PLA.  Dahl concluded the final report by 

informing viewers that lawmakers were looking into how they could stop similar 

severance payments in the future.  

F 

In the First Amended Complaint, Jones specifically identifies four classes of 

statements from the televised reports that he alleges defamed him: 

 “He Broke the Law.”  First, Jones says that the manner in which WXYZ 

used the footage of its interview with Gordon during the April 29, 2016, 

broadcast defamed him.  The report depicted Gordon as saying that “he 

violated the law” and that the case should be “turn[ed] [] over to the AG 

[Attorney General].” (See First Am. Compl. at ¶¶ 66-78, ECF #20 at Pg. ID 

                                                            
9 WXYZ also posted the Sadek Report in full on its website. 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 13 of 41    Pg ID 498



14 

265-68.)10  Jones contends that Gordon never actually said that he violated the 

law, but instead suggested only that “if” he had violated the law, then there 

should be consequences for those actions. (See id. at ¶69, ECF #20 at Pg. ID 

265.)  Jones insists that Dahl and WXYZ “obscure[ed]” the word “if’ and 

“deceptive[ly] edit[ed]” Gordon’s statement “to give the impression … that 

[it was] a flat declaration … without any context or clarification.” (Id. at ¶¶ 

66, 72, ECF #20 at Pg. ID 265-66.)  Jones says that the “editing” was 

“undertaken with the malicious intent to create the false impression[]” that he 

was a “lawbreaker.” (Id. at ¶75, ECF #20 at Pg. ID 267.)  

 “Secret Severances.”  Next, Jones says that the reports falsely portrayed him 

as participating in a “shadowy and illegal scheme” to keep “secret” the 

severance payments he and other PLA employees received. (Id. at ¶¶ 83-89, 

ECF #20 at Pg. ID 269-72.)  Jones contends that the severances were not 

“secret” and that he was not involved in any effort to hide anything from the 

public. 

 “Buying Silence.”  Third, Jones alleges that the reports made “repeated 

slanderous assertions that [he] is a corrupt man who can be bought.” (Id. at 

¶90, ECF #20 at Pg. ID 272.)  Specifically, Jones complains that the reports 

implied that the PLA “purchased” his “silence” and “secrecy” through his 

severance payment.  (Id. at ¶¶ 91, 99, ECF #20 at Pg. ID 272-73, 275.)  Jones 

insists that his silence was not “purchased” and that his severance had nothing 

to do with remaining “quiet.” 

                                                            
10 Jones has plausibly alleged that the “he” Gordon referred to was Jones himself.  
(See First Am. Compl. at ¶68, ECF #20 at Pg. ID 265.)  Moreover, WXYZ has not 
contended that the “he” was someone else.  

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 14 of 41    Pg ID 499



15 

 “Jones Paying Off Troy.”  Finally, Jones says that the following question 

from the May 9 2016, report was defamatory:  “Why did Jones give him 

[Troy] $58,000 severance after less than a year on the job?” (Id. at ¶100, ECF 

#20 at Pg. ID 275.)  Jones says that WXYZ knew that (1) the PLA Board was 

aware of and agreed with the terms of the Troy Severance Agreement and (2) 

the PLA made the $58,000 payment to Troy. (See id. at ¶¶ 105-106, ECF #20 

at Pg. ID 276.)  Jones maintains that the question was phrased “in [an] 

inflammatory fashion to create the false implication that Jones [was] by 

himself secretly using PLA funds to pay off his business partner.” (Id. at ¶102, 

ECF #20 at Pg. ID 276-77.) 

MVP also says that it was defamed by the reports.  It contends that the reports 

repeatedly showed images of its logo and website while Dahl spoke about alleged 

wrongdoing by Jones and/or Troy. (See, e.g., id. at ¶67, ECF #20 at Pg. ID 265.)  

MVP insists that this editing “falsely associate[d]” it with the “incendiary 

statement[s]” that Dahl made about Jones and Troy and falsely implied that MVP 

“is run by persons who have violated the law.” (Id. at ¶¶ 67, 76, ECF #20 at Pg. ID 

265, 267.)     

Jones and MVP (collectively, “Plaintiffs”) further maintain that Dahl and 

WXYZ timed the reports to cause “maximum damage” to their business prospects. 

(Id. at ¶111, ECF #20 at Pg. ID 278.)  Specifically, Plaintiffs say that Dahl and 

WXYZ were “aware” that MVP “was one of three finalists under consideration to 

receive a multi-million dollar housing contract from Wayne State University the 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 15 of 41    Pg ID 500



16 

very week of the broadcasts.  It was [therefore] critical that [WXYZ] get the 

broadcasts out to impart the maximum damage to [MVP’s] prospect for that bid.” 

(Id. at ¶¶ 111-112, ECF #20 at Pg. ID 278.)  According to Plaintiffs, “within a day 

or two of [WXYZ’s] initial report” Wayne State told Jones and MVP that “they 

would not be awarded the contract due to the controversy ginned up by [WXYZ’s] 

false reports.” (Id. at ¶ 113, ECF #20 at Pg. ID 278.)  

G 

 Plaintiffs initially filed this action against WXYZ on July 15, 2016. (See 

Compl., ECF #1.)  WXYZ moved to dismiss the Complaint on September 1, 2016 

(the “First Dismissal Motion”). (See ECF #8.)  The Court held a hearing on the First 

Dismissal Motion on December 5, 2016. (See Dkt.)  During the hearing, counsel for 

Plaintiffs told the Court that if Plaintiffs were granted leave to amend the Complaint, 

they would be able to plead additional facts with respect to their defamation claim.  

Following a telephonic status conference on December 14, 2016, the Court entered 

an Order in which it (1) terminated the First Dismissal Motion without prejudice, (2) 

permitted Plaintiffs to file a First Amended Complaint, and (3) allowed WXYZ to 

renew the First Dismissal Motion after Plaintiffs filed the First Amended Complaint. 

(See ECF #19.)   

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 16 of 41    Pg ID 501



17 

 Plaintiffs filed the First Amended Complaint on December 23, 2016. (See 

First Am. Compl., ECF #20.)  The First Amended Complaint contains four counts 

against WXYZ, each brought under Michigan law: 

 Defamation (both Plaintiffs) (see id. at ¶¶ 120-135, ECF #20 at Pg. ID 281-

87); 

 Interference with Advantageous Business Relations (both Plaintiffs) (see id. 

at ¶¶ 136-142, ECF #20 at Pg. ID 287-88); 

 False Light Publicity Invasion of Privacy (both Plaintiffs) (see id. at ¶¶ 143-

148, ECF #20 at Pg. ID 288-89); and  

 Intentional Infliction of Emotional Distress (Jones only) (see id. at ¶¶ 149-

154, ECF #20 at Pg. ID 289-90.) 

WXYZ renewed the First Dismissal Motion on January 10, 2017 (the 

“Renewed Motion to Dismiss”). (See ECF #24.)  In the Renewed Motion to Dismiss, 

WXYZ seeks dismissal of all four counts of the First Amended Complaint. (See id.) 

II 

 WXYZ has moved to dismiss Plaintiffs’ claims under Rule 12(b)(6) of the 

Federal Rules of Civil Procedure.  “To survive a motion to dismiss” under Rule 

12(b)(6), “a complaint must contain sufficient factual matter, accepted as true, to 

‘state a claim to relief that is plausible on its face.’” Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 

678 (2009) (quoting Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 555 (2007)).  A 

claim is facially plausible when a plaintiff pleads factual content that permits a court 

to reasonably infer that the defendant is liable for the alleged misconduct. See id.  

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 17 of 41    Pg ID 502



18 

When assessing the sufficiency of a plaintiff’s claim, a district court must accept all 

of a complaint's factual allegations as true. See Ziegler v. IBP Hog Mkt., Inc., 249 

F.3d 509, 512 (6th Cir. 2001).  “Mere conclusions,” however, “are not entitled to the 

assumption of truth. While legal conclusions can provide the complaint's framework, 

they must be supported by factual allegations.” Iqbal, 556 U.S. at 664. A plaintiff 

must therefore provide “more than labels and conclusions,” or “a formulaic 

recitation of the elements of a cause of action.”  Twombly, 550 U.S. at 556. 

“Threadbare recitals of the elements of a cause of action, supported by mere 

conclusory statements, do not suffice.” Iqbal, 556 U.S. at 678.   

III 

A 

 Under Michigan law, a plaintiff must plead the following elements to state a 

claim for defamation: 

1) a false and defamatory statement concerning the 
plaintiff, 2) an unprivileged communication to a third 
party, 3) fault amounting to at least negligence on the 
part of the publisher, and 4) either actionability of the 
statement irrespective of special harm or the existence 
of special harm caused by publication. 
 

Nichols v. Moore, 477 F.3d 396, 399 (6th Cir. 2007) (quoting Rouch v. Enquirer & 

News, 487 N.W.2d 205, 211 (Mich. 1992)).  A statement “is defamatory under 

Michigan law ‘if it tends so to harm the reputation of another as to lower him in the 

estimation of the community or deter third persons from associating or dealing with 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 18 of 41    Pg ID 503



19 

him.’” Falls v. Sporting News Pub. Co., 834 F.2d 611, 615 (6th Cir. 1987) (quoting 

Nuyen v. Slater, 127 N.W.2d 369, 374 (Mich. 1964)).  Michigan law imposes 

liability only for statements that are materially false. See Rouch, 487 N.W.2d at 208, 

214-15.  The test for materiality “look[s] to the sting of the [statement] to determine 

its effect on the reader; if the literal truth produced the same effect, minor differences 

[are] deemed immaterial.” Id. at 214-15. 

In addition to satisfying the common-law requirements of defamation under 

Michigan law, a plaintiff “must also satisfy the constitutional requirements of the 

First Amendment.” Nichols, 477 F.3d at 399.  Under the First Amendment, “a 

statement on matters of public concern must be provable as false before there can be 

liability under state defamation law.” Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 

19 (1990).  Moreover, “if the plaintiff is a public figure, he must show by clear and 

convincing evidence that the defamatory statements were made with ‘actual malice,’ 

that is, that [the statements were] made ‘with knowledge that [they were] false or 

with reckless disregard of whether [they were] false or not.’” Nichols, 477 F.3d at 

399 (quoting New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254, 280 (1964)). 

B 

Before analyzing the allegedly defamatory statements at issue here, the Court 

must determine whether Jones is a public figure and thus whether he must satisfy the 

First Amendment’s “actual malice” standard. “Whether a plaintiff is a private or 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 19 of 41    Pg ID 504



20 

public figure is a question of law.”  Armstrong v. Shirvell, 596 Fed. App’x 433, 444 

(6th Cir. 2015).     

Jones insists that he “is not a public figure or public official” because “[h]e 

did not hold his position as a public official when the reports were published, had 

only limited access to the press due to the confidentiality and non-disparagement 

clauses in [the Jones Separation Agreement], and did not have the authority to make 

the decisions or undertake the actions relating to the defamatory statements 

published by [WXYZ].” (First Am. Compl. at ¶128, ECF #20 at Pg. ID 282.)  WXYZ 

counters that the actual malice requirement “applies to comments made about the 

conduct of public officials even after they have left office” and that Jones thus 

qualifies as a public official for purposes of this action. (First Dismissal Motion at 

16, ECF #8 at Pg. ID 92; emphasis in original). 

The Court agrees with WXYZ.  WXYZ’s televised reports focused on Jones’ 

conduct while he was CEO of the PLA and aired in reasonably close temporal 

proximity to the time Jones ended his employment with the PLA.  The fact that Jones 

was not a public official at the precise moment the reports aired does not insulate 

Jones from having to plead actual malice. See Revell v. Hoffman, 309 F.3d 1228, 

1232 (10th Cir. 2002) (“That the person defamed no longer holds the same position 

does not by itself strip him of his status as a public official for constitutional 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 20 of 41    Pg ID 505



21 

purposes.”).11  Indeed, in Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75, 84-87 (1966), the Supreme 

Court held that a plaintiff who left government employment six months before the 

publication of an allegedly-defamatory newspaper article could qualify as “public 

official” and could be required to plead and prove actual malice.12   

In sum, even though Jones had left his high-ranking public office by the time 

the reports aired, for purposes of this action he is a “public official,” and he must 

plausibly allege both that WXYZ defamed him under Michigan law and that WXYZ 

acted with actual malice.  Requiring Jones to plead and prove actual malice here is 

especially appropriate in light of the fact that WXYZ’s reports addressed matters of 

substantial public interest.  “Speech on matters of public concern … is at the heart 

of the First Amendment’s protection.” Snyder v. Phelps, 562 U.S. 443, 451 (2011) 

(quotation and citation omitted). 

                                                            
11 See also Zerangue v. TSP Newspapers, Inc., 814 F.2d 1066, 1069-70 (5th Cir. 
1987) (holding that law enforcement officials who had left their positions six years 
prior to newspaper report about their in-office activities were still public officials for 
purposes of libel action); Pierce v. Capital Cities Communications, Inc., 576 F.2d 
495, 510 n.67 (3d Cir. 1978) (“The passage of some three years between the time of 
[plaintiff’s] departure from the Port Authority and the airing of the broadcast did not, 
by itself, strip [plaintiff] of his status as a ‘public official’ for purposes of analyzing 
this case”); Martz v. Bower, 2012 WL 11919376, at *4 (Mich. Ct. App. Nov. 27, 
2012) (“[T]he fact that [plaintiff] was no longer the building and zoning 
administrator at the time defendant made her statements does not affect his status as 
a public official for purposes of analyzing defendant’s statements, which concerned 
[plaintiff’s] involvement with the township board”). 
12 The Supreme Court remanded the case back to the state courts for a determination 
of whether the nature of the plaintiff’s employment satisfied the “public official” 
test. 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 21 of 41    Pg ID 506



22 

IV 

In the Renewed Motion to Dismiss, WXYZ argues that (1) the statements 

made in the three televised reports were not materially false and defamatory and (2) 

Plaintiffs have not sufficiently pleaded that WXYZ acted with actual malice.  The 

Court focuses its analysis below on these issues as it evaluates the four allegedly-

defamatory classes of statements from WXYZ’s reports.  The Court will first analyze 

the Renewed Motion to Dismiss with respect to Jones’ claims.  It will then separately 

address MVP’s claims. 

A 

 WXYZ’s statements that the severances were “secret” and part of “secret” 

deals were not materially false, and thus Jones’ defamation claim based on those 

statements fails as a matter of law.  The word “secret” generally means “kept from 

knowledge or view.” Webster’s Third New International Dictionary, Unabridged 

(2017).  Here, the terms and conditions of all of the severance agreements that were 

the subject of WXYZ’s reports were “kept from knowledge or view” of the public.  

Indeed, Jones has not alleged that the PLA Board held any public meetings 

concerning, or publicly released the terms and conditions of, the severance 

agreements for Troy, O’Brien, Harvey, and Crawley.  And while the PLA Board 

approved the Jones Separation Agreement at a public meeting, the board discussed 

that agreement in a closed session and did not disclose the terms and conditions of 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 22 of 41    Pg ID 507



23 

his severance (including the amount).  Moreover, the severance agreements for 

Jones, O’Brien, Harvey, and Crawley all contained confidentiality provisions that 

prohibited the parties from disclosing their terms to the public.  For all of these 

reasons, WXYZ’s use of the term “secret” to describe the severances was not 

materially false and cannot form the basis of a claim for defamation under Michigan 

law.   

B 

 Jones’ claim that he was defamed by WXYZ’s statements that his silence and 

“secrecy” were “purchased” likewise fails because those statements were not 

materially false.  As part of the Jones Separation Agreement, the PLA paid Jones a 

sum of money.  In exchange, Jones agreed, among other things, to keep the terms 

and conditions of the Jones Separation Agreement confidential.  While Jones objects 

to the characterization that his silence was “bought,” and while WXYZ’s description 

of the Jones Separation Agreement used colorful, attention-grabbing language, that 

language is not materially inaccurate or false.13  In fact, Jones acknowledged in his 

response to the First Dismissal Motion that confidentiality provisions, like the one 

in the Jones Separation Agreement, “provide” an important benefit that “parties … 

                                                            
13 As noted above, the Court does not believe that WXYZ’s description of the Jones 
Separation Agreement as buying Jones’ silence was false.  But even if the description 
could be deemed somewhat inaccurate, at worst it is the kind of “rhetorical 
hyperbole” that cannot form the basis of a defamation claim. Milkovich, 497 U.S. at 
17.   

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 23 of 41    Pg ID 508



24 

will pay value for.” (Jones Resp. Br. at 16, ECF #13 at Pg. ID 175.)  Jones may not 

proceed with a defamation claim based on WXYZ’s characterization that his 

“secrecy” was “purchased.” 

C 

Jones has not stated a viable defamation claim with respect to the question in 

the May 9, 2016, report: “Why did Jones give him [Troy] $58,000 severance after 

less than a year on the job?” (First Am. Compl. at ¶100, ECF #20 at Pg. ID 275.)  

Jones plausibly alleges that there is a factual assertion embedded in this question: 

namely, that Jones alone caused the PLA to “give” Troy the $58,000 severance.14  

But Jones has not plausibly alleged that that assertion is materially false.  And even 

if that assertion could be deemed materially false, Jones’ defamation claim based 

                                                            
14 WXYZ argues that a question may never form the basis of a defamation claim 
because a question is not capable of being proven true or false.  However, the 
Michigan Supreme Court has suggested that at least some questions may be 
defamatory.  See Smith v. Anonymous Joint Enterprise, 793 N.W.2d 533, 549 (Mich. 
2010) (instructing courts to analyze allegedly defamatory statements “in their proper 
context,” to avoid “elevat[ing] form over substance,” and not to “rely[] merely on 
the use of a question mark as punctuation” when determining whether a statement 
“is capable of a defamatory meaning”).  Other courts have held that a question may 
be defamatory. See, e.g., Obsidian Finance Group, LLC v. Cox, 812 F.Supp.2d 1220, 
1225 (D. Ore. 2011) (recognizing that if a question “can be reasonably read as an 
assertion of false fact, it may be actionable” in a defamation claim); Point Ruston, 
LLC v. Pacific Northwest Regional Council of the United Brotherhood of Carpenters 
and Joiners of America, 2010 WL 3732984, at *8 (W.D. Wash. Sept. 13, 2010) 
(“[U]sing a ‘?’ at the end of a statement does not automatically insulate [the 
defendant] from liability for defamation”).  The Court assumes without deciding that 
the embedded factual assertion in the question at issue here may form the basis of a 
defamation claim. 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 24 of 41    Pg ID 509



25 

upon it would still fail because he has not plausibly alleged that WXYZ made the 

assertion with actual malice.  

1 

 Jones has not sufficiently alleged that the assertion that he alone caused the 

PLA to “give” Troy $58,000 in severance is materially false.  Jones signed the Troy 

Severance Agreement, and it was that agreement that “gave” the $58,000 to Troy.  

Critically, Jones has not alleged that any other person or entity actually made the 

decision to enter into the Troy Severance Agreement and to pay the severance to 

Troy.  Of particular importance, he has not alleged that he sought PLA Board 

approval before signing the Troy Severance Agreement or that the board ever 

formally approved the agreement in advance.  Instead, he alleges only that the PLA 

Board was “aware of and agreed with the Troy severance package.” (Id. at ¶¶ 38, 

106, ECF #20 at Pg. ID 259, 276.)  But the PLA Board’s awareness of, and informal 

agreement with, the Troy Severance Agreement is a far cry from the board actually 

making the decision to enter into that agreement and/or to pay the $58,000 to Troy.  

Simply put, the facts alleged by Jones do not show any material falsity in WXYZ’s 

assertion that Jones alone caused the PLA to pay $58,000 in severance to Troy, and 

Jones’ defamation claim based on that assertion therefore fails as a matter of law. 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 25 of 41    Pg ID 510



26 

2 

 Even if WXYZ’s assertion that Jones alone caused the PLA to “give” Troy 

$58,000 was materially false, Jones’ defamation claim based upon that assertion 

would still fail because he has not plausibly alleged that WXYZ made the assertion 

with actual malice.  At the time WXYZ asked the question containing that assertion, 

it had a copy of the Troy Severance Agreement.  Jones alone signed that agreement 

on behalf of the PLA, and his signature suggests (even though it may not 

conclusively prove) that he was the one approving the payment to Troy and causing 

the PLA to make the payment.  Moreover, nothing in the Troy Severance Agreement 

itself indicates that it was presented to the PLA Board for formal approval before it 

was signed or that the board provided such approval.  In fact, WXYZ explained in 

the report that Dahl reviewed all of the available meeting minutes from PLA Board 

meetings and found no records reflecting that the PLA Board ever considered, much 

less approved or took any formal action related to, the Troy Severance Agreement 

or the payment to Troy.  And Jones has not alleged that the PLA Board’s minutes 

reflect such action.  

 Jones insists that the Sadek Report – which WXYZ possessed at the time it 

aired the report – shows that WXYZ’s assertion that Jones alone caused the PLA to 

pay Troy $58,000 was false.  The Court disagrees.  The Sadek Report does not 

unambiguously indicate that any person or entity other than Jones caused the PLA 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 26 of 41    Pg ID 511



27 

to make the payment.  Instead, as Jones highlights in the First Amended Complaint, 

the Sadek Report says that the PLA Board “was aware of and agreed with the Troy 

severance package.” (First Am. Compl. at ¶106, ECF #20 at Pg. ID 276) (citing the 

Sadek Report).)  But, as noted above, the PLA Board’s knowledge of and informal 

agreement with the payment to Troy is not the same as the board formally approving 

the payment or making the decision to pay Troy.  Moreover, WXYZ reasonably 

noted in its report that in light of the prior relationship between Sadek and Jones, 

there was a valid reason to question the objectivity of the Sadek Report and its 

findings and conclusion. 

In sum, Jones has not alleged any specific facts showing that WXYZ knew, 

or recklessly disregarded, the falsity of the assertion that Jones alone caused the PLA 

to make the severance payment to Troy.  Thus, Jones has failed to sufficiently allege 

that WXYZ made the assertion with actual malice,15 and Jones’ defamation claim 

based on that assertion accordingly fails as a matter of law. 

                                                            
15 Jones includes a laundry list of allegations in his First Amended Complaint to 
support his contention that WXYZ acted with actual malice. (See First Am. Compl. 
at ¶131, ECF #20 at Pg. ID 283-86.)  But the bulk of these allegations say little, if 
anything, about whether WXYZ knew, or recklessly disregarded, the falsity of the 
specific assertion that Jones alone caused the PLA to make the severance payment 
to Troy.  Stated another way, Jones has not shown how any of the facts highlighted 
in these allegations placed WXYZ on notice that its assertion that Jones alone caused 
the PLA to pay Troy’s severance was false.   

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 27 of 41    Pg ID 512



28 

D 

 Jones may proceed with his defamation claim based on his allegation that 

WXYZ falsely depicted Gordon as saying “he [Jones] violated the law, and other 

people got caught in the crossfire, bring those people back, get rid of him, turn it 

over to the AG, and don’t waste any taxpayer money.”  

1 

Jones has plausibly alleged that WXYZ’s depiction of Gordon’s statement 

was “materially false” under Michigan defamation law.  According to Jones, Gordon 

did not say that he violated the law or should be referred to the Attorney General; 

instead, she carefully avoided drawing that conclusion and made only the 

hypothetical statement that Jones should be referred for prosecution “if” he broke 

the law.  Jones plausibly contends that WXYZ’s alleged editing of the Gordon 

interview conveys a far different message to the viewers than what she actually said.  

Indeed, there is a substantial difference between telling viewers that an employment 

law expert suggested that Jones should be considered for prosecution “if” he broke 

the law and telling viewers that such an expert has actually determined that Jones 

broke the law and should be prosecuted.  Thus, Jones has sufficiently alleged 

material falsity. Cf. Rouch, 487 N.W.2d at 214-15 (explaining that a statement is not 

materially false where the literal truth would have the “same effect” on a listener). 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 28 of 41    Pg ID 513



29 

Jones has also plausibly alleged that WXYZ’s false depiction of Gordon’s 

statement is “defamatory” under Michigan law.  A statement by an esteemed 

employment lawyer like Gordon that Jones violated the law and should be referred 

to the Attorney General could tend to “harm [his] reputation … as to lower him in 

the estimation of the community or deter third persons from associating or dealing 

with him.’” Falls, 834 F.2d at 615 (quoting Nuyen, 127 N.W.2d at 374).  Thus, the 

depiction of Gordon’s statement is actionable under Michigan law.     

 WXYZ counters that it did not obscure Gordon’s use of the word “if,” that the 

word was audible, and that the report accurately reflected Gordon’s statement.  But 

the Court has listened to Gordon’s statement in the report numerous times and 

concludes that Jones’ characterization of the statement – as lacking an audible “if” 

– is a plausible one.   

 WXYZ next insists that even if the word “if” is obscured, the report still did 

not communicate that Gordon, in fact, concluded that Jones had violated the law.  

WXYZ contends instead that the report merely presented Gordon as offering her 

“theory” based on her review of the evidence.  In support of this argument, WXYZ 

highlights its statement in the report that Gordon “has a theory.” (See First Dismissal 

Mot. at 9, ECF #8 at Pg. ID 85.)  However, Jones has plausibly alleged that the April 

29 report does not present Gordon’s “he violated the law” statement as part of her 

“theory.”  The reference to Gordon’s “theory” and Gordon’s statement that Jones 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 29 of 41    Pg ID 514



30 

“violated the law” are separated by nearly a full minute of other material.  Given that 

separation, Jones plausibly alleges that a viewer would not regard Gordon’s 

“violated the law” statement as part of her earlier-referenced “theory.”   

Moreover, even if WXYZ presented only Gordon’s “theory,” Jones would 

have a viable defamation claim for WXYZ’s alleged misrepresentation of that 

theory.  Jones has plausibly alleged that (1) Gordon did not theorize that he violated 

the law but (2) WXYZ nonetheless presented her as offering that theory.  This 

alleged mischaracterization of Gordon’s “theory” satisfies the materially falsity 

element of Jones’ defamation claim because there is a significant difference between 

representing to viewers that a pre-eminent employment lawyer like Gordon actually 

believes (i.e., “has a theory”) that Jones broke the law and indicating to viewers that 

she was merely discussing what should happen “if” he did so.  And, as noted above, 

the allegedly-false depiction of Gordon’s theory is defamatory because it could harm 

Jones’ reputation in the community and dissuade others from associating with him.  

Thus, even if WXYZ presented Gordon’s statement as her “theory,” Jones has stated 

a viable defamation claim under Michigan law with respect to that statement.     

Finally, WXYZ says that Gordon’s statement cannot be deemed actionable 

when considered “in the entire context of the broadcast,” as it must be under 

Michigan law. (Renewed Mot. to Dismiss, ECF #24 at 8, Pg. ID 440.)  To WXYZ, 

“[t]he obvious import of the broadcast is not ‘here’s what happened: someone broke 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 30 of 41    Pg ID 515



31 

the law’ but, to the contrary, ‘we don’t know what happened and we can’t find out.’” 

(Id.)  The Court agrees that certain portions of the broadcasts did focus on 

unanswered questions.  But Jones has plausibly alleged that the Gordon statement, 

as supposedly distorted by WXYZ, purported to answer the very question posed by 

the stories: did someone break the law?  Simply put, Jones has sufficiently alleged 

that even if much of the reports concerned unanswered questions, a reasonable 

viewer could nonetheless regard the purportedly-distorted Gordon statement as a 

definitive claim that Jones did, indeed, break the law.   

2  

Jones has also plausibly alleged that WXYZ acted with “actual malice” with 

respect to its depiction of Gordon’s statement.  Jones has alleged that WXYZ knew 

that Gordon did not say or theorize that he broke the law but that WXYZ nonetheless 

presented her as saying or theorizing just that.  In other words, Jones has alleged that 

WXYZ acted with knowledge that its depiction of Gordon’s statement was false.  

That is a sufficient allegation of “actual malice.” See Sullivan, 376 U.S. at 280 

(“actual malice” requires “knowledge of falsity”).  In fact, the Supreme Court has 

held that the Sullivan “actual malice” standard is satisfied where a speaker 

knowingly misquotes another in a manner that “results in a material change in the 

meaning conveyed by the [original speaker’s] statement.”  Masson v. New Yorker 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 31 of 41    Pg ID 516



32 

Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 517 (1991).  That is what Jones plausibly alleges here 

with respect to WXYZ’s alleged false depiction of Gordon’s statement. 

WXYZ counters that Jones has not plausibly alleged that WXYZ knowingly 

and/or intentionally distorted Gordon’s statement: 

Plaintiffs argue that it is difficult to hear Deborah Gordon utter the word 
‘if’ and that this is so because Defendant intentionally made it difficult.  
But Plaintiffs have alleged absolutely no facts in support of this 
conclusion.  Indeed, it is at least equally plausible that the word is 
difficult to hear (assuming, for the sake of argument, that it is) because 
Gordon did not say the word as loudly or as clearly as Plaintiffs would 
like.  As Twombly makes clear, when there is a plausible and benign 
alternative explanation for the conduct that a plaintiff challenges, then 
that plaintiff has not made out a plausible case in his pleadings. 

 
(Renewed Mot. to Dismiss, ECF #24 at 7, Pg. ID 439; emphasis in original.)   The 

Court disagrees. 

 Under the facts alleged by Jones (which include the reports themselves), it is 

not equally plausible that the word “if” is difficult to hear because Gordon did not 

speak with sufficient volume or clarity.  The reports contain several statements by 

Gordon.  During each statement, she speaks clearly and maintains her voice at an 

audible volume.  Gordon’s demonstrated and consistent speech pattern reasonably 

supports the inference that she did not suddenly drop her voice or muffle her words 

when saying “if.”  Accordingly, Jones has shown “more than a sheer possibility” 

that the word “if” is not missing due to Gordon’s manner of speaking and has thus 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 32 of 41    Pg ID 517



33 

satisfied his requirements under Twombly. Iqbal, 556 U.S. at 678 (quoting Twombly, 

550 U.S. at 556-57 and describing the Twombly standard.)   

 Moreover, Jones has alleged that Dahl had personal animus toward him and a 

motive to do him harm (see, e.g., First Am. Compl. at ¶¶ 131(H), 131(I), 131(L), 

ECF #20 at Pg. ID 285-86), and these allegations lend further support to Jones’ claim 

that the distortion of Gordon’s statement resulted from a knowing and intentional 

act by WXYZ rather than some other cause.  As the Sixth Circuit has explained, ill-

will and a motive to injure may be “circumstantial evidence, which, when combined 

with other evidence, may amount to malice.” Perk v. Reader’s Digest Ass’n, 931 

F.2d 408, 411 (6th Cir. 1991).16  Here, Dahl’s alleged dislike of Jones provides a 

motive for WXYZ to injure his reputation, and that purported motive adds 

plausibility to Jones’ assertion that WXYZ intentionally distorted Gordon’s 

statement.  Jones has cleared Sullivan’s actual malice hurdle with respect to the 

depiction of Gordon’s statement. 

E 

In Count II of the First Amended Complaint, Jones alleges that WXYZ 

tortiously interfered with his business relationships.  WXYZ seeks dismissal of that 

                                                            
16 See also Young v. Gannett Satellite Information Network, Inc., 734 F.3d 544, 548 
n.1 (6th Cir. 2013) (same); Duffy v. Leading Edge Products, Inc., 44 F.3d 308, 315 
n.10 (5th Cir. 1995) (“Although we recognize that proof of ill will or animosity is 
not required to show actual malice, evidence of ulterior motive can often bolster an 
inference of actual malice”) (internal citation and emphasis removed). 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 33 of 41    Pg ID 518



34 

claim on one ground: that it fails because “it [is] based on the same speech as the 

failed defamation claim.” (First Dismissal Mot. at 22, ECF #8 at Pg. ID 98.)  The 

Court agrees that Jones may not pursue a tortious interference claim based upon 

statements from the broadcasts that are insufficient to support a defamation claim 

(i.e., the statements that Jones was involved with “secret severances,” that his silence 

and secrecy was “purchased,” and that he “gave” Troy $58,000). See, e.g., Hazime, 

2013 WL 4483485, at *14 (“It is well-established in Michigan law that once a 

defamation claim fails, all related tortious interference claims fall with it”) (citing 

Lakeshore Cmty. Hosp., Inc. v. Perry, 538 N.W.2d 24, 27 (Mich. App. 1995)).  But 

the Court has concluded that Jones has stated a viable defamation claim with respect 

to WXYZ’s depiction of Gordon’s statement.  WXYZ offers no argument as to why 

the Court should dismiss a tortious interference claim that rests upon a statement that 

is sufficient to support a defamation claim.  Therefore, the Court will therefore 

permit Jones to proceed with his tortious interference claim with respect the Gordon 

statement. 

F 

Jones brings a claim for “False Light Publicity Invasion of Privacy” in Count 

III of the First Amended Complaint.  WXYZ has moved to dismiss the false light 

claim on only one ground: that it fails because Jones’ defamation claim fails. (See 

First Dismissal Mot. at 23, ECF #8 at Pg. ID 99.)  The Court agrees that Jones cannot 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 34 of 41    Pg ID 519



35 

pursue a false light claim with respect to the three classes of statements that failed 

to support a cognizable defamation claim (i.e., the statements that Jones was 

involved with “secret severances,” that his silence and secrecy was “purchased,” and 

that he “gave” Troy $58,000).  These statements cannot form the basis of a false 

light claim because, as explained above, they are not materially false. See, e.g., 

Dupuis v. City of Hamtramck, 502 F.Supp.2d 654, 659 (E.D. Mich. 2007) 

(dismissing false light claim “for same reasons that invalidate[d] [plaintiff’s] 

defamation claim – namely that the defendants’ story is not false….”); Jones v. 

Jennings, 2016 WL 4577352, at *5 (Mich. App. Aug. 30, 2016) (same).  Moreover, 

because the statements are not materially false, WXYZ could not have made them 

with actual malice,17 and the lack of such actual malice further bars Jones’ false light 

claim based upon these statements. See Battaglieri v. Mackinac Ctr. For Pub. Policy, 

680 N.W.2d 915, 920-21 (Mich. App. 2004) (holding that false light claims are 

subject to the same First Amendment limitations as defamation claims and 

dismissing false light claim against public figure for lack of actual malice); 

Armstrong, 596 Fed. App’x at 444 n.3 (“The requirement that a plaintiff demonstrate 

actual malice when he is a public figure also applies in the context of false light….”).   

                                                            
17 Actual malice exists only where a defendants acts with knowledge, or reckless 
disregard, of falsity. See, e.g., Sullivan, 376 U.S. at 280 (actual malice requires 
“knowledge that [a statement] was false” or “reckless disregard of whether it was 
false or not”) (emphasis added). 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 35 of 41    Pg ID 520



36 

However, the Court will allow Jones to proceed with his false light claim with 

respect to the alleged false depiction of Gordon’s statement.  The Court held that 

Jones stated a viable defamation claim with respect to that depiction.  WXYZ offers 

no argument as to why the Court should dismiss a false light claim that rests upon a 

depiction that is sufficient to support a defamation claim.  The Court will therefore 

permit Jones to proceed with a false light claim with respect to the depiction of the 

Gordon statement. 

G 

Finally, in Count IV of the First Amended Complaint, Jones brings a claim 

for the intentional infliction of emotional distress.  “Under Michigan law, the 

elements of a claim of intentional infliction of emotional distress are (1) extreme or 

outrageous conduct, (2) intent or recklessness, (3) causation, and (4) severe 

emotional distress.” Webster v. United Auto Workers, Local 51, 394 F.3d 436, 442 

(6th Cir. 2005). “In ruling on such a claim, it is initially for the trial court to 

determine whether the defendant's conduct reasonably may be regarded as so 

extreme and outrageous as to permit recovery.” Id. (internal punctuation omitted). 

In Roberts v. Auto-Owners Ins. Co., 374 N.W.2d 905 (Mich. 1985), the 

Michigan Supreme Court explained that: 

The cases thus far decided have found liability [for the 
intentional infliction of emotional distress] only where the 
defendant’s conduct has been extreme and outrageous. It 
has not been enough that the defendant has acted with an 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 36 of 41    Pg ID 521



37 

intent which is tortious or even criminal, or that he has 
intended to inflict emotional distress, or even that his 
conduct has been characterized by ‘malice’, or a degree of 
aggravation which would entitle the plaintiff to punitive 
damages for another tort. Liability has been found only 
where the conduct has been so outrageous in character, 
and so extreme in degree, as to go beyond all possible 
bounds of decency, and to be regarded as atrocious, and 
utterly intolerable in a civilized community. Generally, the 
case is one in which the recitation of the facts to an average 
member of the community would arouse his resentment 
against the actor, and lead him to exclaim, ‘Outrageous!’ 
 

Id. at 909; see also Webster, 394 F.3d at 442 (“Extreme or outrageous conduct is 

that which goes beyond the bounds of decency and would be considered atrocious 

and utterly intolerable in civilized society”). 

 Jones has not satisfied this exacting standard.  WXYZ’s alleged actions with 

respect to the reports were not “so outrageous in character” as to subject it to liability 

for Jones’ alleged emotional distress.  WXYZ asked a number of entirely appropriate 

questions on a topic of legitimate public concern and then allegedly stepped over the 

line and made certain allegedly-defamatory statements about Jones.  While one of 

those statements may be actionable through a defamation claim or other tort claims, 

the statements are not so outrageous as to give rise to an intentional infliction of 

emotional distress claim.  Indeed, Jones has not identified a single case in which a 

Michigan court or any court applying Michigan law has sustained an emotional 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 37 of 41    Pg ID 522



38 

distress claim under circumstances like these.18  The Court therefore will dismiss 

Jones’ claim for the intentional infliction of emotional distress. 

H 

 WXYZ has moved to dismiss the defamation, tortious interference, and false 

light claims brought by MVP on a single ground: “the broadcasts say nothing even 

arguably defamatory about [MVP].” (First Dismissal Motion at 1, ECF #8 at Pg. ID 

77.)  MVP counters that the broadcasts defame it through three defamatory 

statements: (1) that MVP “is owned and operated by persons who have broken the 

law, who should be referred to the [Attorney General] and who illegally and 

unethically manipulated a severance payment among the owners of MVP from the 

Detroit PLA”; (2) that MVP “was formed through an illegal and unethical severance 

payment engineered by Odis Jones to his business partner Adam Troy”; and (3) that 

MVP “came into existence as a result of the purported ‘secret severances’” in which 

its “founding partners” participated. (Def.s’ Resp. to Renewed Mot. to Dismiss at ii-

iii, ECF #25 at Pg. ID 445-46.) 

                                                            
18 In support of his emotional distress claim, Jones relies upon a single case: Graham 
v. Ford, 604 N.W.2d 713 (Mich. App. 1999).  But Graham merely states the relevant 
standard for an emotional distress claim.  And the court in Graham affirmed the 
dismissal of a claim for intentional infliction of emotional distress because the 
plaintiffs had failed to “demonstrate extreme and outrageous conduct or a specific 
intent … to inflict the alleged injury of emotional distress on plaintiffs.” Graham, 
604 N.W.2d at 717. Thus, Graham is no help to Jones. 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 38 of 41    Pg ID 523



39 

 At this point, the Court declines to dismiss MVP’s claims on the sole basis 

offered by WXYZ.  The Court cannot now conclude that, as WXYZ contends, the 

broadcasts say nothing even arguably defamatory about MVP.  As explained above, 

Plaintiffs have plausibly alleged that WXYZ’s depiction of Gordon as opining that 

Jones violated the law is both materially false and capable of a defamatory meaning.  

MVP has plausibly alleged that the reports connect it to this false depiction by, 

among other things, displaying the MVP logo and website around the same time that 

the Gordon depiction is shown and by linking MVP (and its formation) to the 

payment that Gordon labeled as unlawful.  There may be reasons why WXYZ’s 

alleged linking of MVP to Gordon’s depiction is insufficient to support a defamation 

claim, but WXYZ has not yet fully developed an argument to that effect.19  Thus, for 

now, the Court will permit MVP to proceed with its defamation claim to the extent 

that the claim rests upon the connection in the reports between MVP and the 

depiction of Gordon as opining that Jones broke the law. 

                                                            
19 For instance, the above-quoted “statements” on which MVP rests its claims do not 
appear verbatim in the reports.  Rather, MVP’s quotations combine two aspects of 
the reports: (1) the depiction of Gordon as saying that Jones violated the law in 
connection with the severances and (2) the statements and images in the reports 
connecting Jones and Troy to MVP and connecting the Troy severance payment to 
MVP.  There may, perhaps, be an argument that MVP may not pursue a defamation 
claim by “putting the pieces together” in this manner.  But WXYZ has not yet 
developed such an argument.  Again, WXYZ’s sole attack on MVP’s claims is its 
assertion that the reports say nothing defamatory about MVP.  The Court cannot yet 
reach that conclusion as a matter of law based upon the current state of the briefing 
and argument with respect to MVP’s claims. 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 39 of 41    Pg ID 524



40 

The Court likewise declines to dismiss MVP’s tortious interference and false 

light claims at this time.  WXYZ seeks dismissal of these claims on the same basis 

that it sought dismissal of MVP’s defamation claim: that the reports do not say 

anything false and defamatory about MVP.  But, as explained above, WXYZ has not 

yet persuaded the Court that the reports do not plausibly allege a false and 

defamatory statement concerning MVP.  Thus, the Court declines to dismiss the 

tortious interference and false light claims in their entirety at this point.  MVP may 

pursue these claims to the extent that they rest upon the connection in the reports 

between MVP and the depiction of Gordon as opining that Jones broke the law.  

WXYZ may launch any attack it deems fit on MVP’s claims at the summary 

judgment stage of these proceedings.  And the Court anticipates that at that stage, 

the parties will develop in much greater detail their arguments with respect to MVP’s 

claims. 

V 

 For the reasons stated above, the Renewed Motion to Dismiss (ECF #24) is 

GRANTED IN PART AND DENIED IN PART AS FOLLOWS: 

 The motion is GRANTED with respect to Jones’ and MVP’s defamation, 

tortious interference, and false light claims to the extent that those claims are 

based on (1) the use of the phrase “secret severances, (2) statements in the 

reports that Jones’ “secrecy” and “silence” was “purchased,” and (3) the 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 40 of 41    Pg ID 525



41 

statement that Jones alone caused the PLA to “give” pay Troy $58,000 in 

severance; 

 The Motion is GRANTED with respect to Jones’ intentional infliction of 

emotional distress claim; and 

 The Motion is DENIED in all other respects. 

IT IS SO ORDERED. 

 
            s/Matthew F. Leitman     
      MATTHEW F. LEITMAN 
Dated:  April 4, 2017   UNITED STATES DISTRICT JUDGE 
 
 
 I hereby certify that a copy of the foregoing document was served upon the 
parties and/or counsel of record on April 4, 2017, by electronic means and/or 
ordinary mail. 
 
      s/Holly A. Monda     
      Case Manager 
      (313) 234-5113 

 

2:16-cv-12647-MFL-SDD   Doc # 28   Filed 04/04/17   Pg 41 of 41    Pg ID 526


